• Vindt u het tijd voor een gezondere leefstijl maar weet u niet hoe te beginnen?
  • Maak vrijblijvend een afspraak voor een kennismakingsgesprek.
Home » Tip van de Week! » 'Gezond BBQ' en doe je zo!'

'Gezond BBQ' en doe je zo!'

Gepubliceerd op 20 augustus 2021 om 11:40

"Gezond barbecueën, zo doe je dat!

Grote kans dat jij ook al een keer hebt genoten van een heerlijke barbecue tijdens een warme zomerse avond. Maar weet jij hoe het zit: is barbecueën helemaal veilig of kan het de kans op kanker vergroten?

Hier lees je alles wat je wilt weten over barbecueën, met handige tips voor een gezonde, lekkere en veilige barbecue!

 

Eet kleine porties

Van één groot stuk vis of vlees kun je ook 4 spiesjes met kleinere stukjes maken. Kleine stukjes vis of vlees zijn sneller gaar, waardoor ze minder lang op de barbecue hoeven te liggen. Bovendien eet je er minder van, omdat je de porties verdeeld.

 

Kies voor gezonde bijgerechten

Zorg dat je voldoende gezonde bijgerechten op tafel hebt staan. Denk bijvoorbeeld aan lekkere salades, rauwkost, volkorenbrood met zelfgemaakte dip en een schaal met verschillende fruitsoorten.

 

Eet geen bewerkt vlees

Kies liever geen bewerkt vlees voor je barbecue. Dit vergroot namelijk de kans op kanker. Bewerkt vlees is vlees dat langer houdbaar is gemaakt door het te roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen. Voorbeelden zijn bacon, worst en diepvries hamburgers. Lees hier meer over onze aanbeveling rondom vlees en kanker.

 

Meer dan alleen vlees

Rood vlees past in een gezond voedingspatroon, maar eet het met mate. Te veel rood vlees vergroot namelijk je kans op darmkanker. Ons advies is daarom om niet meer dan drie porties (350-500 gram) per week te eten.

 

Voorbeelden van rood vlees zijn hamburgers, gehakt, karbonades en biefstuk. Hamburgers en gehakt vallen alleen onder bewerkt vlees wanneer deze zijn geconserveerd met zout of chemische toevoegingen. Denk hierbij aan hamburgers uit de diepvries.

 

Een barbecue hoeft niet alleen om (rood) vlees te draaien. Er zijn talloze andere lekkere alternatieven om op de barbecue te bereiden. Denk hierbij aan kip, vis of vegetarische vleesvervangers.

 

Groente en fruit zijn ook erg lekker om toe te voegen aan de barbecue. Een spiesje met bijvoorbeeld kip en paprika of met witvis en ananas is een echte aanrader. Meer kleur op de barbecue dus!"

'Met dank aan Wereld Onderzoek Kanker Fonds'.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.